W dniach 4-6 października 2018 r., w Wiedniu, odbyła się Światowa Konferencja Szkół IB, w której uczestniczyły Dyrektor Oksana Citak i Wicedyrektor Beata Urbaniak. „Shaping the Future” – tytuł tegorocznej konferencji zorganizowanej dla uczczenia 50-tego Jubileuszu Organizacji Matury Międzynarodowej – wyraźnie wskazał kierunek Edukacji IB. Cyfrowa przyszłość będzie nagradzać ludzi kreatywnych i umiejących myśleć krytycznie; obecne standardy oceniania prawdopodobnie odejdą do lamusa; uczniowie będą współdecydować o tym czego chcą się uczyć i w jakim wymiarze, zaś o przydziałach do grup decydować będzie nie tyle wiek, co zainteresowania i talenty; a proces uczenia się będzie zachodzić w nowych, inspirujących przestrzeniach – to już nie tylko wizja, to konieczność. Na takie właśnie zmiany muszą się przygotować szkoły na całym świecie jeśli mają dalej istnieć i wywiązywać się z obowiązku przygotowywania młodych ludzi do aktywnego i twórczego życia we współczesnych realiach.
Rodzi się pytanie: jak tego dokonać w ramach obowiązujących, mało elastycznych systemów edukacyjnych? Na konferencji padła jednoznaczna odpowiedź: do zmian muszą się przygotować nie tylko nauczyciele, ale w pierwszej kolejności rządy. A może warto uczyć się i czerpać inspiracje od najlepszych? Przykładem najlepszego i najskuteczniejszego systemu edukacyjnego na świecie jest Finlandia, która do reformy szkolnictwa przygotowywała się przez wiele, wiele lat.
Tytuły sesji plenarnych:
Lord David Puttnam, The Future: Friend or Foe?
Will Richardson, Learning Today, Learning Tomorrow: Reimagining Schools in the Connected World
dr Stefani Hite, Transforming Teacher Appraisal into a Meaningful Professional Learning Process
Kendall Zoller, Using the Ecotone to Shape a Future: From Chaos to Calm
dr Heidi Hayes Jacobs, Are You Ready to Make a Bold Move in Your School? Creating Modern Learning Spaces, Schedules and Programmes to Support the Contemporary Learner
Ama van Dantzig, Learning to share
Shai Reshef, The Education Revolution: How Online Learning Will Shape the Future of Education for Students and Teachers