Wałbrzyskie Licea – transformacja kształcenia ogólnego w Wałbrzychu
Projekt dofinansowany ze środków Funduszy Europejskich, w ramach programu
Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027
FEDS.09.03 Transformacja w edukacji
Wartość projektu: 2 330 406,00 zł
Kwota dofinansowania: 1 855 406,00 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:1 631 284,20 zł
Koordynator
Łukasz Hoppe
tel. +48 600 385 690
e-mail: lukasz@fee.org.pl
Gmina Wałbrzych – Miasto na prawach Powiatu
Koordynator
Katarzyna Byra
e-mail: k.byra@um.walbrzych.pl
tel. 74 66 55 311
I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Ignacego Paderewskiego
w Wałbrzychu
Koordynator
Marcin Olkowski
e- mail: sekretariat@1lo.walbrzych.pl
tel. 74 84 23 683
II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu
Koordynator
Beata Trzcińska
e- mail: zs2@civ.pl
tel. 74 84 23 592 wew. 35
III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Wałbrzychu
Koordynator
Katarzyna Danych
e- mail: sekretariat@3lo.walbrzych.pl
tel. 74 84 24 263
IV liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi i Sportowymi
Koordynator
Jacek Heiler
e- mail: jacekheiler@4lo.walbrzych.pl
tel. 74 664 88 80, 74 664 88 81, 74 664 88 82 wew. 32
Opis projektu:
CZAS REALIZACJI:
I’24 – VI’26 (30 m-cy)
OBSZAR REALIZACJI:
- Miasto Wałbrzych
- powiat wałbrzyski
GRUPA DOCELOWA:
420 osoby, w tym:
- 400 uczniów z 4 liceów: I LO, II LO, III LO i IV LO w Wałbrzychu
- 20 nauczycieli i pracowników szkół
WYBRANE PROBLEMY, na które odpowiada projekt – zgodnie z diagnozą
- uczniowie – słabe wyniki w nauce, częste rezygnacje z nauki, słabe kompetencje kluczowe,
- uczniowie – brak zainteresowania zdobywaniem dodatkowych umiejętności i kwalifikacji, niski poziom motywacji, częste objawy wypalenia edukacyjnego, depresji i niskiego poczucia własnej wartości (diagnoza),
- nauczyciele – potrzeba podniesienia umiejętności i kwalifikacji np. dostosowanie do potrzeb nowoczesnej edukacji i rynku pracy, brak środków finansowych w placówkach i organach prowadzących na finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry szkół.
CEL PROJEKTU:
Umożliwienie ludności zamieszkującej powiat wałbrzyski i miasto Wałbrzych łagodzenia wpływających na społeczeństwo, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie (FST). Ww. cel zostanie osiągnięty poprzez wspieranie równego dostępu do dobrej jakości kształcenia ogólnego dla 400 uczniów z 4 liceów ogólnokształcących, poprzez działania edukacyjne, szkoleniowe i doradcze oraz wsparcie doskonalenia zawodowego pracowników ww. szkół, poprzez udział w szkoleniach, kursach i studiach podyplomowych w okresie od I 2024 do VI 2026.
CELE SZCZEGÓŁOWE I REZULTATY PROJEKTU to m.in.:
- wyposażenie 4 szkół w Wałbrzychu w nowe pracownie,
- uzyskanie dodatkowej wiedzy w zakresie zrozumienia środowiska pracy oraz wyboru dalszej edukacji i/lub zatrudnienia przez 400 uczniów (zadanie 2),
- wzrost wybranych kompetencji kluczowych u 400 uczniów – udział w zajęciach pozalekcyjnych (zadanie 3),
- uzysk. nowych umiejętności i kompetencji przez 16 pracowników szkół – udział w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych (zadanie 4),
- wzrost odporności psychicznej uczniów, umiejętności rozpoznawania emocji, radzenia sobie ze złością, umiejętności funkcjonowania grupie rówieśniczej – udział w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym (zadanie 5) i treningach umiejętności (zadanie 6),
- wzrost popularności edukacji ekologicznej i postaw proekologicznych u 100 uczniów – udział w edukacji ekologicznej (zadanie 7),
- wzrost popularności edukacji STEM/STEAM u 100 uczniów – udział w pracy projektowej STEM/STEAM (zadanie 8).
ZAPLANOWANE ZADANIA i DZIAŁANIA:
Z1 – Zakup wyposażenia dla 4 liceów ogólnokształcących,
Z2 – Doradztwo edukacyjno – zawodowe dla uczniów,
Z3 – Zajęcia pozalekcyjne: umiejętności kluczowe + TIK,
Z4 – Kursy, szkolenia, studia podyplomowe dla prac. szkół,
Z5 – Poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne dla uczniów,
Z6 – Treningi umiejętności dla uczniów: komunikacja, odporność, rezyliencja, coaching (wyjazdowe zajęcia dla młodzieży),
Z7 – Edukacja ekologiczna (zajęcia dodatkowe dla uczniów),
Z8 – Edukacja STEM/STEAM (zajęcia dodatkowe dla uczniów).