Na tydzień przed kolejną Globalną Konferencją Szkół IB (w Budapeszcie) wspominamy IB GLOBAL CONFERENCE and HEADS WORLD CONFERENCE 2023, która odbyła się równo rok temu, w stolicy Irlandii – Dublinie i w której uczestniczyły Pani Dyrektor Oksana Citak oraz Pani Wicedyrektor Beata Urbaniak. Tytuł konferencji „Education for an Inclusive Future” był trochę zwodniczy i kojarzył się nam – w Polsce – z ogromnymi wyzwaniami przed jakimi stają Dyrektorzy szkół, z ogromem papierologii i biurokracji. Jednak słowa, jakie skierowała do ponad 1700 uczestników ze 101 krajów IB Director General, Olli-Pekka Heinonen, ’None of us are alone in front of the challenges of our era’, szybko rozwiały nasze wątpliwości. Chodzi o edukację, która pozwoli nam wszystkim poczuć odpowiedzialność za przyszłość oraz taką edukację, która będzie włączała wszystkich w działania, we wspólne rozwiązywanie problemów, wspólne podejmowanie wyzwań.

Pierwszy główny keynote speaker, James Nottingham, poruszył temat edukacji na rzecz włączającej przyszłości oraz kroków, jakie nauczyciele mogą podjąć w celu poprawy włączenia, aby zwiększyć poczucie własnej skuteczności wszystkich uczniów.

Overcoming challenges. That’s the best way to develop self-efficacy. I say to parents, if I were you, think less about helping your children to succeed, and more about helping your children to overcome challenges; trying to get them to the finish line, giving them the opportunity to learn how to overcome.” 

Pokonywanie wyzwań. To najlepszy sposób na rozwijanie poczucia własnej skuteczności. Mówię rodzicom: na waszym miejscu mniej myślcie o pomaganiu swoim dzieciom w osiągnięciu sukcesu, a bardziej o pomaganiu im w pokonywaniu wyzwań; próbując doprowadzić ich do mety, dając im możliwość nauczenia się, jak pokonać.”

Dr Sue Roffey, Director of Growing Great Schools Worldwide, and Honorary professor at University College London, podkreśliła wagę poczucia sprawczości (’Agency is about developing responsibility.’) W tzw. edukacji pozytywnej oddaje się jak najwięcej przestrzeni do działania uczniom.

Wystąpienie założyciela The Anti-Racist Hotdog, Wandile Mthiyane, pokazyło przydatne narzędzia do kultywowania kultury antyrasistowskiej, umożliwiając uczniom wyłonienie się jako wizjonerskich liderów. “To be biased is to be human. To challenge those biases is to be a good person.”  („Jest rzeczą ludzką mieć uprzedzenia. Rzucanie wyzwań tym uprzedzeniom oznacza bycie dobrym człowiekiem”.)

Setki interesujących paneli i warsztatów poświęconych dobrym praktykom i innowacjom w edukacji, wymiana doświadczeń, konstruktywne dyskusje z edukatorami z całego świata, spotkania formalne i integracja w przepięknym Dublinie. To wszystko pozostanie w naszej pamięci, a zdobytą wiedzą będziemy nie tylko dzielić się dalej, ale też stosować ją w praktyce.