IBO nie narzuca żadnych treści programowych! W praktyce oznacza to realizację polskiej podstawy programowej, rzetelne przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego oraz systematyczną pracę z uczniami zdolnymi biorącymi udział w różnorodnych konkursach.
IBO sugeruje natomiast stosowanie najefektywniejszych metod i form nauczania, czyli takich, które w możliwie najwyższym stopniu aktywizują ucznia oraz stawiają go w centrum procesu kształcenia. IBO wskazuje również umiejętności, jakie uczeń powinien nabyć w gimnazjum oraz sposoby sprawdzania zarówno wiedzy jak i umiejętności ucznia.
W szkołach na całym świecie, w zależności od struktur edukacyjnych danego kraju, MYP realizowany jest przez pięć lat, cztery lata, lub trzy. W Polsce, w zespołach szkół obejmujących gimnazjum i liceum druga klasa MYP to odpowiednik pierwszej klasy gimnazjum – zatem struktura wygląda następująco:
1 klasa polskiego gimnazjum = 2 klasa MYP
2 klasa polskiego gimnazjum = 3 klasa MYP
3 klasa polskiego gimnazjum = 4 klasa MYP
1 klasa liceum = 5 klasa MYP (*ta klasa będzie zarówno dla tych uczniów, którzy realizowali program MYP w gimnazjum i chcą go zakończyć certyfikatem uczestnictwa w MYP, jak i dla nowych kandydatów, którzy będą rozważali w przyszłości możliwość przystąpienia do Międzynarodowej Matury (International Baccalaureate).
Kulminację nauki w MYP stanowi „Mój Projekt” (Personal Project) i powstaje on pod koniec uczestnictwa w programie. Realizacja projektu umożliwia uczniowi praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w ciągu czterech lat. Może on przybierać różne formy, np.:
- oryginalna praca artystyczna (obraz, rzeżba, przedstawienie);
- oryginalny eksperyment naukowy;
- wynalazek jako produkt finalny lub projekt wynalazku;
- praca literacka (opowiadanie, sztuka teatralna, napisana przez ucznia);
- esej naukowy z dowolnej dziedziny;
- dokumentacja (fotograficzna, filmowa) podejmowanej przez ucznia działalności charytatywnej, itp.